Copyright © 2020 Ságvár Község Önkormányzata

2015. KILENCEDIK TELJESÍTMÉNYTÚRA

9.Löszölő 2015.09.10
Kilencedik Löszölő (35) és Tökölő (16)
valamint hatodik Megalöszölő (48) túrák 2015-ben

Változtatások az előző évhez képest: A Löszölő nagyjából megegyezik a tavalyelőttivel, de a lullai
horgásztó helyett Kási-várat vettük be az útvonalba. A Megalöszölőnél a bevezető kis kör a ságvári
halastó után a Kis-Koppány völgyében folytatódott, érintve Som községet.

Egy régóta áhított vágyunk valósult meg a túra előtti hetekben. Három helyre terveztünk ismertető
táblákat elhelyezni. A Bújó-likhoz, a Betyár-barlanghoz és a Bogár-házhoz. Ebben nagy segítségünkre
volt a szántódi erdészet. Gyakorlatilag ingyen elkészítették az igazán impozáns kereteket és magát az
információs táblákat is. Ezúton is köszönetünk jár nekik. A tavaszi bejáráskor, amikor meghatároztuk,
hogy hova kerüljenek a táblák, viccelődtünk az igazgatóval, hogy mekkorát fognak nézni az ide tévedő
túrázók. A szokásos várakat, településeket vagy tanösvényeket taglaló táblák helyett mi olyanokat
helyeztünk ki, amelyek egy egykor itt lakó hóhért (a fotón éppen Szálasi Ferencet akasztja), vagy a
környékünkön tanyázó betyárokat mutatják be. Milyen morbid egy hely ez, gondolják majd. Mit
mondjak, nekünk ilyen „hírességek” jutottak.

Még nem telt el úgy egy év, hogy ne változtattunk volna valamit az útvonalon. Egy kicsit tartottam
attól, hogy ezt majd nehezményezik visszatérő vendégeink, de azt mondták, igazából élvezik, hogy új
részeket ismerhetnek meg. Rendben, akkor még kísérletezgetek egy kicsit. Úgy érzem, hogy a Tökölő
mellett most a Löszölőt is sikerült a legideálisabbra megrajzolni. Minden fontosabb látványosság
benne van és a lehető legtöbbet megy a hűsítő lombok alatt. Már csak a Megalöszölőt kell helyre
tenni. Mindig ez szokta a legtöbb fejtörést okozni. 50 kilométert nem tudok csak a ságvári erdőbe
belenyomorítani. Nagyon kusza lenne az útvonal, sok szalagozással. A SEFAG-nál is erős ellenállásba
ütköznék egy ilyen tervvel. A célom amúgy is az, hogy minél változatosabb legyen a terep, minél több
arcát mutassuk meg a vidéknek. Ha Siófok felől érkezünk, szembetűnik, hogy nagyjából a 65-ös úttól
nyugatra meredek dombok terpeszkednek a messzeségbe, de ha elnézünk keletre, már csak enyhén
hullámzik a táj. Itt találkozik a Somogyi-dombság a Mezőfölddel, azaz az Alfölddel. Ez számomra
mindig is roppant érdekes volt. Én is mostanában kezdem felfedezni ezt a régiót. Mondanom sem
kell, hogy gyerekkori csavargásaink helyszínéül inkább a vadregényes szurdokokat választottuk, mint
ezt a többnyire szántóföldekkel tarkított tájat. Őszintén be kell vallanom, hogy a Jabán felduzzasztott
halastónál csak felnőtt koromban jártam először, a Kis-Koppány völgyében meg még sosem.
Szerintem nagyon hangulatos rész mindkettő, ha nem is a legizgalmasabb. A szintemelkedések
szerelmeseinek nem lesz a kedvence, de bemelegítésnek, ráhangolódásnak mindenképpen megfelel.
Annál jobban fogják értékelni a következő szakaszokat. Szuper, akkor ezzel meg is volnánk, dilemma
megoldva. Egy merész kanyarintás a térképen, ezentúl erre megy mindenki. Minden nagyon szép és
jó, mindaddig, amíg a szalagozós nap végén ide nem érek. Döbbenten tapasztalom, hogy a tavaly
nyáron bejárt és ősszel, GPS-sel lemért jó minőségű út helyén egy kaszálórét van. Pedig az itinerben
is földútnak jelöltem. Az utat teljes szélességében lekaszált széna fedi. Eléggé csúszik és elfedi a talaj
egyenetlenségeit. Mi lesz itt hajnalban, amikor még harmatos is lesz? Annyira biztos voltam a
dolgomban, hogy ezt a részt nem jártam be előzetesen, és ez nagy hiba volt. Újabb tapasztalat,
minden egyes métert szemre kell vételezni a túra előtt. Egyébként Bögöcsében is lebontottak egy
magaslest, ahol az ellenőrző pont szokott lenni. Ne már! Két hete még megvolt, a füzetek meg már le
vannak nyomtatva. Meg kell jegyezzem, eléggé bosszantó, hogy egyes helyek mennyire
elhanyagoltak. Az erdő esetében még érthető, de a települések körüli részek nagyon bozótosak, alig
látszanak a felfestett jelzések. A levágott nyesedéket és szemetet meg a horhosba dobálják a kedves
telekgazdák.

A túra napján érdeklődve vártuk, hogy vajon túlszárnyaljuk-e a bűvös 400-as nevezési létszámot és
végre érkezik-e valaki Hajdú-Biharból? Hát, egyik se sokon múlt. Egy hölgy mondta, hogy ő debreceni,
de időközben Budapestre költözött. Ez így nem megfelelő, és a nap folyamán kiderült, hogy más már
nem nevezett ebből a megyéből. 11-kor zártuk a rajtot, de természetesen indulni engedtünk későn
érkezőket is. Az adott időpontban 392-n állt a mutató. Ekkor jött egy hat fős csoport, amivel már meg
is dőlt az eddigi legtöbb nevező rekordja. Amikor már kezdett elszállni minden remény, érkezett még
egy ember, de egyedül. Biztos, hogy nincs veled senki? Kár. Lázasan osztunk-szorzunk, hátha
elszámoltuk magunkat, de mindig 399 jön ki végeredménynek. Hihetetlen, de nem tudtunk
összeizzadni még egy embert. Micsoda pech. Azt meg nem akartuk erőltetni, hogy elinduljon valaki
közülünk, csak önámítás lett volna. Nevezzen mindenki önszántából! Pedig most nagy lehetőség volt
a statisztikák javítására, mert kedvező volt az időjárás. A túra előtt két nappal esett az eső, felfrissítve
a levegőt, enyhítve a kánikulát. Az ideálisnál talán egy kicsit volt csak melegebb.

Idén több szalagot helyeztem ki a szokásosnál és jobban odafigyeltem a kényesebb részekre, táblák
kihelyezésével. Sok jelzett szakaszt újrafestettünk a tavasz folyamán. Ennek köszönhető, hogy most
jobb kritikákat kaptam, kevesebb volt a bizonytalankodás, eltévedés. Néhány, a Löszölőn rutinból
induló kavart be azzal, hogy nem nézte meg a leírást, amiből kiderült volna, hogy másik irányba kell
kezdeniük a túrát, mint az előző évben. A leghosszabb távon indulóknak a somi szőlőhegyen futó, új
szakasz okozott némi gondot, mivel ez nagyrészt szántóföld. Fák és egyéb tereptárgyak hiányában
lehetetlenség jeleket festeni a szanaszét ágazó utak jelzésére. Táblákat meg nem akartunk kitenni,
mert a forgolódó mezőgazdasági gépek biztosan kidöntenék őket. Ez nekünk is probléma, mert a
jelzéseknek nemcsak a túra napján kellene kalauzolni a túrázókat.

Egy túrázó mesélte, hogy a Kási-vár előtti szántóföld közepén, a térdig érő gazban látott két embert. A
kijelölt út természetesen nem ott haladt. Az itinert tanulmányozták elmélyülten. Egyértelmű, hogy
nem az utolsó előtti oldalt, ahol a képregényünk befejező része található, mely éppen az útvonalak
önkényes lerövidítését figurázza ki. És, mint az abban szereplő „kispistázó”, ők is pórul jártak. Amúgy
idén is izgalmas pillanatokat szerzett egy túrázó. A Megalöszölőn indult. Lulláig rendben el is jutott,
de Böre-várhoz már nem érkezett meg, pedig néhányan még mögötte voltak, de ők nem tudtak
információval szolgálni róla, nem látták. Segítséget nem kért, így hosszú vívódás után arra a
következtetésre jutottunk, hogy mivel az egyik szomszédos faluban lakik, hazavitette magát kocsival,
nekünk meg nem szólt. Azért közben telefonon kerestük néhány falubelijét, és a második-harmadik
hívásra találtunk valakit, aki ismerte. Sikerült elérni, és jelezte, hogy még úton van. Nagyjából meg
tudta adni a pozícióját. Szerencsére már nem járt messze a falutól. Kimentem érte a saját kocsimmal.
Mint később kiderült a bakancsa feltörte a lábát, de mindenáron végig szerette volna csinálni a túrát.
Ehhez viszont kevés volt a rutinja, mivel eddig csak 20 kilométeres túrákat csinált végig. Bejáratott
bakancsban, a 34 kilométeres távot kellett volna választania, hogy fokozatosan mérje fel a határait.

Néhány túrázó furcsán csillogó szemekkel és nehezen koordinált mozgással érkezett be a célba.
Magyarul becsiccsentettek egy kicsit. Gyors nyomozással kiderítettük, hogy a hozzá való különböző
alkoholos italokhoz az utolsó ellenőrző pontunknál jutottak, a Bújó-lik előtti pincénél. Ilyen fajta
szolgáltatás hivatalosan nem képezi a túra ellátmányának keretét, úgyhogy majd beszélünk a pince
tulajdonosával ez ügyben. Mármint, hogy ha gondolják csak így tovább. Fő a jó hangulat. Ugyanígy
vagyunk a lullai ponttal is. Ők eleve saját felajánlásukból oldják meg az állomás ellátását. Az biztos,
amíg ilyen nagy a lelkesedés, meg lesz rendezve a túra.

STATISZTIKA:
Nevezők: Tökölő: 279, teljesítő 278
                   Löszölő: 66, teljesítő 65
                   Megalöszölő: 54, teljesítő 52
                   Összesen: 399 (175 új), teljesítő 395
Települések: 68 (17 új) legtávolabbi: Miskolc (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)
Nevezők néhány településről: Siófok:89, Budapest: 65, Ságvár: 50, Kaposvár: 35, Székesfehérvár: 10
Legfiatalabb teljesítők:
Tökölő: Dankházi Zselyke (3) Siófok,
Löszölő: Krista Gergő (12) Ságvár,
Megalöszölő: Csiti Bence (17) Győr
Legidősebb teljesítők:
Tökölő: Göndöcz István (87) Fonyód,
Löszölő: Bánik Jenő (76) Pécs,
Megalöszölő: Rácz Frigyes (68) Budapest
A kilenc alkalommal 212 településről 1553 túrázó érkezett hozzánk, ebből 11-en minden